Samen het verschil maken

Je mensen maken het verschil. Bedrijven zitten op goud, maar hoe benutten we dat potentieel en dat van jezelf? Met veel sturing, richting en controle? Of kan het ook anders?

Het is verbazingwekkend om het verschil te zien hoe het bij mensen thuis gaat en hoe het op het werk gaat. Thuis nemen mensen de volle verantwoordelijkheid op zich voor hun kinderen en voor bijvoorbeeld de hypotheek. In hun vrije tijd zetten ze zich belangeloos in voor anderen, bijvoorbeeld als penningmeester van de jeugdvereniging, of als lid van de medezeggenschapsraad van de school van hun kind. Wat beweegt mensen om dat belangeloos, onbetaald en deskundig te doen? Dit terwijl ze op hun werk ogenschijnlijk sturing, richting en controle nodig hebben. Waarin zit het verschil

Wanneer geven mensen het beste van zichzelf?

Mensen geven het beste van zichzelf als ze gemotiveerd zijn, als ze betrokken zijn bij de organisatie en bevlogen over hun werk. Mechanismen om dit te bereiken vereisen enerzijds het betrekken van mensen en anderzijds het geven van ruimte en vertrouwen. We bespreken hierna wat mensen motiveert, ze in beweging brengt en wat ze weerhoudt.

Veel gehoorde opmerkingen van mkb-ondernemers zijn:

  • mijn medewerkers doen niet wat ik wil;
  • zonder mij zou de boel in het honderd lopen;
  • mijn mensen stellen de hele dag vragen, ik kom nauwelijks aan mijn eigen werk toe;
  • mijn mensen zijn te weinig zelfstandig;
  • mijn mensen nemen geen verantwoordelijkheid;

De vraag is hoe je van een passieve houding van je mensen naar een actieve en meedenkhouding komt. Hoe ontstaat er beweging in een bedrijf, zonder dat je zelf steeds moet trekken en duwen? Een samenspel waarin mensen eigenaarschap tonen en met ideeën komen? Een utopie denk je? We kennen inmiddels genoeg voorbeelden van bedrijven waar meer zelfsturing en zelfmanagement succesvol zijn ingevoerd. In deze organisaties zijn mensen van alle opleidingsniveaus bevlogen en betrokken. Ze presteren vaak beter. Maar hoe doen ze dat? Er is een aantal principes belangrijk om dat te begrijpen.

Van een passieve houding naar een actieve houding

Mensen komen in beweging door drie elementen:

  • Weten: waarom doen we dingen? Waar gaan we naartoe?
    Welk aandeel heb ik hierin?
  • Kunnen: heb ik de vaardigheden om dat te doen? En zijn de
    randvoorwaarden en middelen aanwezig?
  • Willen: ben ik gemotiveerd om dat te doen? Door interne
    motivatie en/of externe prikkels?

Mogelijkheden bespreken?

[recaptcha]

Neem direct contact op

Arjan van Rheenen
Strategisch adviseur
M. 06 421 43 443
E. a.vanrheenen@omtrentcommunicatie.nl